Monday, February 28, 2011

Cara nak 'delete' orang yang kita Suka or Sayang

Ok.. ary nie aku nak jd 'doktor love' sat.. Ini berdasarkan dari pengalaman aku untuk lupakan someone cepat2 dari hidup aku.. Biar die bhgia and aku xpyh susah2 dok menaruh harapan yang tinggi menggunung yg xtercapai dek akal aku..(ayat xboleh blah kan..) HAHA!

Cara yang aku slalu wat....

1) First skali, bila org yang kita mengharap tue, mcm xbg respon je.. Wlaupon dh byk kali bg 'hint' tapi die still bengong, xnampak aku yang dok menuggu die, aku cuba untuk terima hakikat yang die bukan untuk aku...PENTING tue! ! terimalah hakikat k.. (wt sedey bleh..)

2) Yang kedua pulak, klaw mcm aku nie, suka kat someone tue, aku suka sgt tulis ape yang dh berlaku, seolah2 macam diari la kan, xkisah la aku menaip ke menulis ke, aku akan amik bnda yang aku tulis or taip tue, aku bakar.. tapi klaw yang aku menaip xkan la aku nak bakar lappy aku or nset aku kan.. aku delete la benda2 yang aku luah selama nie..Ini bukan ape, untuk buang trus ape yang kita catat.. wlaupon hilang dari pndangan kita, tapi dalam ingatan n dlam hati still ade kan.. so, untuk xnk bg kita kenang2 ape yg kita catat pasal budak tue, boleh la sedikit kita lupa...

3) Yang ketiga pulak, aku akan sibukkan diri la.. smpai kdg2 xde masa untuk diri sendiri.. bukan ape, klaw aku dok sja2 xbuat ape, msty aku akan kenang2, berangan2 ape yang dh jd antara aku n die.. so, untuk wat aku xjd bengong sorang2, better aku sibukkan diri aku.. Alah kejap je semua nie, kalau dh bleh lupa orang tue, kita dh xpayah nak sibukkan diri kita yang xberapa nak sibuk nie..

4) Keempat, aku akan stop contact dengan budak yang dh wt aku mengong psl die tue, biar la die wt update status kat fb ke, tag something yang menarik perhatian ke, ape ke yang berkaitan dengan die, aku akan tengok je benda yang die wt tue.. Tgk sudaa.. xpyah sibuk2 nak komen ke, nak like ke ape ke..nak komen jgk, komen dalam hati sudahhh...lebih baik pergi bergaul dgn kawan2 laen..jgn dok fkir sgt..

5) Yang kelima, aku akan jauhkan diri dari tonton,dengar lagu or movie cintan cintun nie.. stg dok p tgk pastue, dok tukar watak utama tue dengan diri aku pulak, sp susah.. aku jgk yang susah.. sameon yang aku suka tue bukan tw pon ape yang aku rasa.. adehh.. so, better jauhkan diri dari semua benda yang bleh wt aku teringat die..

6) Yang keenam, nie aku selalu sangat wat.. ok.. contoh kalau orang yang aku online, tetiba budak tue online, aku akn trus mengoffline kan diri aku.. motif : motif aku sbb aku nak hilang dari mata die and hilang dari hidup die.. pastue secara tidak langsung aku boleh delete die trus dri fikiran aku..(menghilangkan diri)

7) Ketujuh, cari pengganti cepat, xkira la artis, kawan baru ke, try untuk tgk dunia luar yang boleh tunjukkan bahawasanya ade ramai lagi orang (laki/perempuan) kat luar sana.. tak kan la nak tggu buah yang xkan gugur je.. At least kita berusaha jugak.. Try untuk bukak hati untuk insan laen..( *aku sgt susah nak wt bnda nie)

8) Klaw susah sangat nak lupa, aku akan fikir negatif2 je pasal die.. fikir je.. slagi kita dpt fikir bnda negatif psl die, lagi cepat ckit proses tue akan terlaksana.. hahahaha! (gelak jahat)..

9) Pastue yang nie kalau dh kronik sgt diwajibkan la buat...amik je bnda yang boleh ingat die, pastue gigit, hempuk, pijak,telan,kunyah.. wt je la, ape yang boleh wt kita rasa puas hati.. ahahahah! (lagi gelak jahat)..

10) Lastly, kalau dok ingat lagi.. amik hammer, katok je kepala tue, xpon g dekat dinding..hentak kepla kat dinding.. biar lupa (hilang ingatan) senang ckit.. biar hidup nie seolah2 mula dari kosong balik.. Ini kalau dh sgt kronik..


mood : frust cikit.. HAHA!

* Nie antara aktiviti-aktiviti yang aku selalu wat untuk delete someone from my life.. hahaha.. tapi xsemua la  kan.. just ckit2 je.. yang selebihnye aku cuma bg cadangan je.. (yg xlogik)

p/s :  Kekuatan untuk melepaskan
“Jika kamu mencintai seseorang, bebaskanlah dia. Jika dia kembali kepadamu,maka dia adalah milikmu. Jika tidak, maka dia tidak akan pernah jadi milikmu”. Bahkan dalam hubungan percintaan, seseorang perlukan ruang untuk dirinya sendiri. Jika kita mahu belajar untuk mencintai, pertama kita harus belajar untuk memaafkan dan melupakan masa lalu yang buruk serta kedukaan hati kita. Mencintai bererti melepaskan rasa takut, curiga, dan ego. “Hari ini aku melepaskan semua rasa takutku, masa lalu tidak akan dapat mempengaruhiku- hari ini adalah lembaran baru bagi hidupku”.


12 comments:

  1. @ Fea Fieza : Boleh je beb klaw kita btoi2 nekad.. Try dulu wlaupon perit.. =)

    ReplyDelete
  2. wahhh.. baek skali infonya.. Nadh suka.. ;))

    ReplyDelete
  3. wahh..tips yg boleh diguna pakai..
    :)
    d best lah~

    ReplyDelete
  4. @frame+Lenses : tq2.. hehe

    @farah : hehe.. trylah..

    ReplyDelete
  5. cara yg paling baek nak lupakan is terima hakikat and doakan kebahagian org tu.lebey tenang kot :)

    ReplyDelete
  6. @Echin Nadiossa: Ni cma pndpt je... mmg btoi pon, lebih tenang klaw terima hakikat n kta doakn kebahagiaan org tue..(disokong 100%) =)

    ReplyDelete
  7. aq suka entry ney. tapi bg aq nk wt. ermmmm..... huahuahuahua

    ReplyDelete
  8. @~SHEQIN EZATUL~ : eh, gelak pulak.. try la buat.. hehehe ..chayok2 ckin ! =)

    ReplyDelete
  9. hint saje bt ape..luahkan terus..sbb ade hadis rwyat abu daud berbunyi:

    "jika sseorg cinta kpd saudaranya, maka hndaklah dia mmberitahunya bhawa dia ksih kpdanya krn Allah s.w.t...

    good luck..:)

    ReplyDelete
  10. @faiz : Sy takde kekuatan nak bgtaw terus.. =D
    Better diam n lupakan die, itu lebih baik..

    Papon.. thanks ye =D

    ReplyDelete